Linkbuilding

Linkbuilding er en af de vigtigste teknikker, når det kommer til Off-Page SEO. Ved at udføre linkbuilding øger du din hjemmesides troværdighed igennem eksterne kanaler, hvilket ud over at øge søgemaskinernes tillid også sørger for at flere brugere potentielt besøger din hjemmeside, da de forskellige indgående links rundt omkring på internettet præsenterer en mulighed for at surfe over til dig. Har du aldrig hørt om linkbuilding før anbefaler vi på det varmeste at du læser vores guide omkring linkbuilding, da den giver dig en basal forståelse af, hvad teknikken indebærer og ikke mindst hvad du skal være opmærksom på, når du ønsker at linkbuilde.

Men selvom linkbuilding er en uhyre vigtig teknik er den også i noget af en gråzone i forhold til retningslinjerne. Google foreskriver nemlig, at man ikke aktivt må manipulere med linkprofilen. Derfor kræver linkbuilding at man laver sit forarbejde grundigt og ikke gør det åbenlyst, at man forsøger at ”snyde” sig til en bedre placering i søgeresultaterne. Derudover kan linkbuilding også være direkte skadeligt, da man skal kende til de forskellige links, man som hjemmeside kan tilegne sig. Vælger man at satse på at få så mange links som muligt, uanset afsender og kvalitet, risikerer man at få en straf og ødelægge ens placering i søgeresultaterne betragteligt. Grunden til dette er, at Google associerer de forskellige links med din hjemmeside, og tilegner dig derfor en værdi ud fra det gennemsnitlige link (NB: kun taget links i betragtning, der indgår selvfølgelig hundredevis af andre parametre, når Google skal tildele dig en placering i søgeresultaterne). Har man derfor en objektiv dårlig linkprofil vil Google også betragte ens hjemmeside som dårlig, hvilket afspejles i placeringen. Derudover risikerer man ved ovenstående strategi at blive straffet meget hurtigt, da massiv forøgelse i links tyder på, at der bliver manipuleret med linkprofilen.

Derfor kræver det, at man er i stand til at skelne, hvorvidt et link er godt eller dårligt. Det kræver en del teknisk viden om, hvordan links fungerer i en søgemaskinekontekst, men som tommelfingerregel kan man kigge på afsender/modtager forholdet. I hvilken kontekst er linket blevet skabt i? Hvis det er i forbindelse med omtale i et nyhedsmedie, der vælger at indsætte et link til din hjemmeside kan man tale om at det er et relativt godt link – linket er kommet helt naturligt, og fungerer derudover som en service for læserne, da de nysgerrige kan klikke sig videre ind på hjemmesiden for at læse mere. Et eksempel på et dårligt link kunne være fra et linkkatalog, hvor man køber sig ind. Her er der ingen relevans mellem afsender og modtager, og det gavner heller ej brugeren, da det er de færreste, der nogensinde kommer til at besøge et sådant linkkatalog.

Hos Jaskov Consult hjælper vi dig med at udøve linkbuilding på en forsvarlig måde, der mindsker risikoen for at du ender i Googles søgelys. Vi yder rådgivning og vejledning, og hjælper dig desuden med at finde interessante hjemmesider, der kan være værdiskabende for begge parter. Ved at sørge for, at de skabte links i ens linkbuilding kampagne skaber værdi for to eller flere parter har man en minimal risiko for at blive straffet, da man derved hele tiden har for øje at brugeroplevelsen skal forøges.

Hvorfor vælge Jaskov Consult til SEO & AdWords?

Med Jaskov Consult ApS som din SEO- og Google AdWords samarbejdspartner er du garanteret:

  • Højt serviceniveau. Månedlig afrapportering. Max. 24-timers svartid. Venlige og smilende
  • Fokus på kvalitet. Vi elsker at skabe gode resultater. Vi har en høj fokus på kvalitet
  • Datadrevet tilgang. Vi følger best-practice indenfor konverteringsoptimering og A/B tests
  • SEO- og AdWords bureau. Vi er specialister med 10+ års erfaring indenfor SEO og AdWords
  • Ingen bindingsperioder. Du risikerer ikke at hænge på en fast månedlig regning hos os

Interesseret i et samarbejde? Kontakt os her eller ring på 30111235 for en uforpligtende dialog omkring dine ønsker og løsningsmuligheder.

Vil du vide mere?

Thomas Jaskov

Senior SEO & AdWords Specialist

+45 30111235

thomas@jaskovconsult.dk