Søgeordsanalyse

En søgeordsanalyse kan vise sig at være utrolig vigtig for din online marketing strategi, idet du ved hjælp af en sådan analyse får en liste over de keywords (søgeord) du bør fokusere på. Søgeordsanalysen er derudover er ganske vigtigt værktøj, da det netop er ved hjælp af søgeord at potentielle kunder kan finde din hjemmeside ved hjælp af søgemaskiner. En veloptimeret hjemmeside med kvalitetsindhold, der har de rigtige søgeord vil blive vist til det rette publikum i søgeresultaterne.

At kunne rangere højt på specifikke søgeord bliver yderligere understreget af, at flere forskellige undersøgelser viser, at 1/3 af Googles brugere klikker på det øverste link, hvor 18% klikker på det andet. Ønsker man derfor at få en stor besøgvolumen af organiske veje skal man derfor op og ligge i en top 3, hvilket kræver et grundigt forarbejde. Hos Jaskov Consult har vi mange års erfaring med søgeordsanalyse, og kan derfor hjælpe dig med at finde de helt rigtige keywords, der kan være med til at få din hjemmeside til tops i søgeresultaterne. Ønsker du selv at prøve at lave en søgeordsanalyse har vi skrevet en guide, som forhåbentlig hjælper dig rigtig godt i gang – og synes du at det bliver for kompliceret at finde hoved og hale i, er du altid velkommen til at kontakte os.

De vigtigste overvejelser, som du skal gøre dig i forbindelse med søgeordsanalyse er følgende:

  • Hvor meget konkurreres der om det pågældende søgeord?

Det er vigtigt, at man undersøger, hvor høj konkurrencen er på et specifikt søgeord, før man begynder at fokusere sit indhold omkring det. I en branche såsom bilbranchen vil et søgeord som ”bilsalg” derfor have en meget høj konkurrence. Det vil derfor tage ekstremt lang tid at rangere på organisk, og ønsker man at betale sig forbi sine konkurrenter vil det komme til at koste dyrt, da AdWords’ priser typisk bestemmes på baggrund af udbud/efterspørgsel. Ved hjælp af en gennemgående søgeordsanalyse kan man derfor vælge de idelle søgeord, som stadig er relevante for ens branche, men som ikke er umulige at opnå en god rangering på.

  • Hvilken type personer vil jeg gerne tiltrække?

Ved brug af søgeordsoptimeret tekst forsøger man at lokke de personer til, som anvender samme søgeord i deres søgeopslag. For at bruge bilbranche eksemplet igen kan man derfor forestille sig, at der er mange forskellige typer af personer, der vælger at søge på ”bilsalg”. Måske er det nysgerrige teenagere, som vil ind og se på dyre sportsvogne, eller også er det pensionister der rent faktisk ønsker at få solgt deres bil, da de ikke får den brugt længere. Som det nævnte eksempel viser vi et så bredt søgeord give besøgende der har vidt forskelige profiler. Man bør som virksomhed overveje, hvilken type publikum man gerne vil tiltrække i form af de søgeord man vælger at fokusere på.

  • Long-tail eller short-tail søgeord?

En stigende tendens inden for søgeord er de såkaldte long-tail søgeord, som er sammensatte søgeopslag. Det gode ved disse long-tail søgeord er at opslagene typisk foretages af personer, som ved præcis hvad de vil have. Selvom søgevolumen ved sådanne søgeord måske er lav kan der stadig være en høj konverteringsrate. For at bruge bilbranchen endnu en gang kunne et long-tail søgeord for eksempel være en specifik bilmodel inklusiv motorstørrelse, som der bliver søgt efter på Google. Har man sørget for at optimere for dette er der en rigtig god mulighed for at rangere øverst i dette søgeresultat, og derved øge ens chancer for at lave et salg betragteligt.

Hvorfor vælge Jaskov Consult til SEO & AdWords?

Med Jaskov Consult ApS som din SEO- og Google AdWords samarbejdspartner er du garanteret:

  • Højt serviceniveau. Månedlig afrapportering. Max. 24-timers svartid. Venlige og smilende
  • Fokus på kvalitet. Vi elsker at skabe gode resultater. Vi har en høj fokus på kvalitet
  • Datadrevet tilgang. Vi følger best-practice indenfor konverteringsoptimering og A/B tests
  • SEO- og AdWords bureau. Vi er specialister med 10+ års erfaring indenfor SEO og AdWords
  • Ingen bindingsperioder. Du risikerer ikke at hænge på en fast månedlig regning hos os

Interesseret i et samarbejde? Kontakt os her eller ring på 30111235 for en uforpligtende dialog omkring dine ønsker og løsningsmuligheder.

Vil du vide mere?

Thomas Jaskov

Senior SEO & AdWords Specialist

+45 30111235

thomas@jaskovconsult.dk