Søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse

En søgeordsanalyse, hvor vi finder frem til de bedste danske og/eller engelske søgeord, er et af de helt centrale områder vi arbejder med, når vi arbejder med SEO. En søgeordsanalyse kan vise sig at være utrolig vigtig for din online marketing strategi, idet du ved hjælp af en sådan analyse får en liste over de keywords (søgeord) du bør fokusere på. Søgeordsanalysen er derudover et ganske vigtigt værktøj, da det netop er ved hjælp af søgeord, at potentielle kunder kan finde din hjemmeside ved hjælp af søgemaskiner. En veloptimeret hjemmeside med kvalitetsindhold, der har de rigtige søgeord, vil blive vist til det rette publikum i søgeresultaterne.

At kunne rangere højt på specifikke søgeord bliver yderligere understreget af, at flere forskellige undersøgelser viser, at 1/3 af Googles brugere klikker på det øverste link, hvor 18% klikker på det næstøverste link, når de foretager en søgning på Google. Ønsker man derfor at få en stor besøgsvolumen af organiske veje, skal man derfor op og ligge i en top 3 position, og helst helt i toppen af Google, hvilket kræver et grundigt forarbejde. Hos Jaskov Consult har vi heldigivs mange års erfaring med søgeordsanalyse, og kan derfor hjælpe dig med at finde de helt rigtige keywords, der kan være med til at få din hjemmeside til tops i søgeresultaterne. Ønsker du selv at prøve at lave en søgeordsanalyse har vi skrevet en guide (sådan laver du en søgeordsanalyse), som forhåbentlig hjælper dig rigtig godt i gang – og synes du at det bliver for kompliceret at finde hoved og hale i, er du altid velkommen til at kontakte os.

Nogle vigtige overvejelser, som du bør gøre dig i forbindelse med en søgeordsanalyse er følgende:

  • Hvor meget konkurreres der om det pågældende søgeord?
  • Hvilken målgruppe vil jeg gerne tiltrække?
  • Long-tail eller short-tail søgeord?

Hvor meget konkurreres der om det pågældende søgeord?

Det er vigtigt, at man undersøger, hvor høj konkurrencen er på et specifikt søgeord, før man begynder at fokusere sit indhold omkring det. I en branche såsom bilbranchen vil et søgeord som ”bilsalg” derfor have en meget høj konkurrence. Det vil derfor tage ekstremt lang tid at rangere på organisk, og ønsker man at betale sig forbi sine konkurrenter vil det komme til at koste dyrt, da Google Ads‘ (AdWords) priser blandt andet bestemmes på baggrund af udbud/efterspørgsel. Ved hjælp af en gennemgående søgeordsanalyse kan man derfor vælge de idelle søgeord, som stadig er relevante for ens branche, men som ikke er umulige at opnå en god rangering på.

Hvilken målgruppe vil jeg gerne tiltrække?

Ved brug af søgeordsoptimeret tekst forsøger man at tiltrække de personer til, som anvender samme søgeord i deres søgeopslag. For at bruge bilbranche eksemplet igen kan man derfor forestille sig, at der er mange forskellige typer af personer, der vælger at søge på ”bilsalg”. Måske er det nysgerrige teenagere, som vil ind og se på dyre sportsvogne, eller også er det pensionister, der rent faktisk ønsker at få solgt deres bil, da de ikke får den brugt længere. Som det nævnte eksempel viser, vil et så bredt søgeord give besøgende, der har vidt forskellige profiler. Man bør som virksomhed overveje, hvilken type publikum man gerne vil tiltrække i form af de søgeord, man vælger at fokusere på.

Long-tail eller short-tail søgeord?

En stigende tendens inden for søgeord er de såkaldte long-tail søgeord, som er sammensatte søgeopslag. Det gode ved disse long-tail søgeord er at opslagene typisk foretages af personer, som ved præcis, hvad de vil have. Selvom søgevolumen ved sådanne søgeord måske er lav, kan der stadig være en høj konverteringsrate. For at bruge bilbranchen endnu en gang kunne et long-tail søgeord for eksempel være en specifik bilmodel inklusiv motorstørrelse, som der bliver søgt efter på Google. Har man sørget for at optimere for dette, er der en rigtig god mulighed for at rangere øverst i dette søgeresultat, og derved øge ens chancer for at lave et salg betragteligt.

Har I brug for hjælp til søgeordsanalyse?

Hos Jaskov Consult ApS har vi heldigvis over 10 års erfaring med effektive søgeordsanalyser, som kan styrke jeres online forretning. Kontakt os i dag, og lad os tage en uforpligtende dialog omkring, hvordan vi på bedste vis kan hjælpe jer. Vi glæder os rigtig meget til at tale med dig.

Hvorfor vælge Jaskov Consult til SEO & Google Ads?

Med Jaskov Consult ApS som jeres SEO- og Google Ads-partner er I garanteret:

Højt serviceniveau.

Månedlig afrapportering. Hurtige svartider. Vi er venlige og smilende

Fokus på kvalitet.

Vi elsker at skabe gode resultater. Vi har en høj fokus på kvalitet

Datadrevet tilgang.

Vi følger best-practice indenfor konverteringsoptimering og A/B tests

SEO- og Google Ads bureau.

Vi er specialister med 10+ års erfaring indenfor SEO og Google Ads

Ingen bindingsperioder.

Du risikerer ikke at hænge på en fast månedlig regning hos os

Interesseret i et samarbejde? Kontakt os her eller ring på 30111235 for en dialog omkring jeres ønsker og behov. Vi glæder os til at høre fra jer!

Vil du vide mere?

Thomas Jaskov

Senior SEO & Google Ads Specialist
+45 30111235
thomas@jaskovconsult.dk
Vi benytter cookies til at forbedre din oplevelse på vores website. Ved at benytte dette website, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere