Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering – også kaldet for CRO (Conversion Rate Optimization) – er en ganske vigtig online markedsførings disciplin, da det har til formål at forøge antallet af brugere, der enten foretager et køb, tilmelder sig et nyhedsbrev eller noget helt tredje. Det er altså kunsten i at få flere besøgende til at tage de nødvendige skridt på kunderejsen, så besøgende kan blive til ”kunder”. Dette er en vigtig katalysator for at drive vækst i din virksomheds online foretagende.

Ud over at hjælpe med at øge din virksomheds salg har konverteringsoptimering også andre fordele. Konverteringsoptimering hjælper nemlig indirekte med at øge din virksomheds SEO (søgemaskineoptimering) ved eksempelvis at have en positiv påvirkning på følgende centrale områder: 

  1. Bedre kundeforståelse
  2. Bedre Return on Investment (ROI)
  3. Bedre brugeroplevelse
  4. Mere tillid blandt dine besøgende

Nedenunder graver vi lidt dybere ned i, hvad disse fire områder indebærer af SEO mæssige fordele for din forretning:

1. Bedre kundeforståelse

Ved at foretage konverteringsoptimering får du et stærkere indblik i, hvad dine kunder foretrækker – det kan være sprogbrug, produktbeskrivelser eller design. Når man konverteringsoptimerer sørger man altså for at skræddersy ens produkter samt hjemmeside til et segment af befolkningen. Ikke alle har samme præference, så det er vigtigt at man som hjemmeside afgiver et stærkt signal om, hvad man tilbyder – allerede i søgeresultaterne.

2. Bedre Return on Investment (ROI)

Opnår man en højere ROI ved brug af konverteringsoptimering formår man at udnytte ens ressourcer bedre end tidligere. Det kan være særdeles fordelagtigt, idet bedre rankings i de organiske søgeresultater kan have den fordel, at man ikke behøver at investere helt så mange ressourcer i eksempelvis Google Ads (AdWords) eller Microsoft Ads (Bing Ads) annoncering. På den måde kan du skære i annoncebudgettet, uden at din samlede trafik oplever nedgang.

3. Bedre brugeroplevelse

Brugeroplevelsen er noget af det allervigtigste, når det kommer til optimeringsarbejde online. Når man konverteringsoptimerer sørger man derfor for, at man fuldstændig har kortlagt brugernes behov, så der kan designes efter at give den bedst mulige brugeroplevelse til ens målgruppe. Et godt eksempel på noget, som giver en bedre brugeroplevelse er, hvis hjemmesiden reagerer hurtig fremfor langsomt (læs her om, hvordan Jaskov Consult ApS kan hjælpe jer med at hastighedsoptimere jeres WordPress hjemmeside).

Derudover skal du også tænke på, at der er mange forskellige måder, hvorpå din hjemmeside kan tilgås. Her er det bestemt en stor fordel, hvis den både er flot, hurtig og funktionel, hvad enten brugerne tilgår din hjemmeside via desktop, laptop, tablet eller mobile (læs mere om mobilvenlig hjemmeside design her).

Kort fortalt forholder det sig sådan, at jo nemmere en bruger har ved at benytte hjemmesiden (på hvilken som helst platform og skærmstørrelse), desto større er chancen for, at brugeren tager næste skridt på kunderejsen, og at der foretages en konvertering. Samtidig bidrager det også til søgemaskineoptimeringen, da en bedre interaktion med hjemmesiden belønnes af Google, som aktivt måler på særlige ”metrics” (disse kan du læse mere om i vores guide omkring SEO).

4. Mere tillid blandt dine besøgende

Konverteringsoptimerer du, sørger du for at hjemmesiden er så brugervenlig og imødekommende som muligt (læs, hvordan vi kan hjælpe med at gøre din hjemmeside mere SEO-venlig). Ved at give indtryk af at være en troværdig hjemmeside, hjælper det din konverteringsrate. Det kan f. eks. betyde, at besøgende har en større villighed til at indtaste følsomme oplysninger såsom kreditkortoplysninger, såfremt din hjemmeside virker troværdig. Det er også positivt bidragende til søgemaskineoptimeringen, da det som nævnt oven for øger de såkaldte ”metrics”, hvilket som regel belønnes med en højere placering i Googles søgeresultater.

Det er endvidere vigtigt at huske på, at en optimeringsproces er iterativ. Selvom man måske har foretaget en konverteringsoptimering i starten af ens online marketingskampagne er de resultater, man kom frem til, nødvendigvis ikke gældende længere om 1 eller 2 år. Best Practices ændrer sig fra tid til anden, og det besøgende publikum kan også have ændret sig over tid. Ved at foretage regelmæssige (eller i det mindste ikke alt for sjældne) konverteringsoptimeringer, sørger man derfor for hele tiden at være på forkant med ens digitale marketingsindsats, hvilket kan betyde at man løfter sin omsætning henover tid.

Alternativet vil være, at man går i ring, og begår de samme fejl igen og igen. Og det er jo sjældent godt for omsætningstallene. Og så er der jo også bare det faktum, i forhold til den hurtige udvikling der er på internettet, at det som virkede godt 5 år siden, måske ikke virker ligeså godt i dag. Med andre ord, et servicetjek fra tid til anden, kan bestemt anbefales.

Vi elsker konverteringsoptimering

Hos Jaskov Consult ApS (læs mere om os her) elsker vi at nørde med konverteringsoptimering. Hvis noget af det du har læst i ovenstående har fanget din interesse vil vi rigtig gerne høre fra dig. Kontakt os for en uforpligtende samtale om, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed med at få optimeret hjemmesiden, så I bliver endnu stærkere i det digitale landskab – vi har mange forskellige ydelser, og stræber efter at yde den bedste mulige service til vores kunder. Under alle omstændigheder, så glæder vi os rigtig meget til at høre fra dig.

Hvorfor vælge Jaskov Consult til SEO & Google Ads?

Med Jaskov Consult ApS som jeres SEO- og Google Ads-partner er I garanteret:

Højt serviceniveau.

Månedlig afrapportering. Hurtige svartider. Vi er venlige og smilende

Fokus på kvalitet.

Vi elsker at skabe gode resultater. Vi har en høj fokus på kvalitet

Datadrevet tilgang.

Vi følger best-practice indenfor konverteringsoptimering og A/B tests

SEO- og Google Ads bureau.

Vi er specialister med 10+ års erfaring indenfor SEO og Google Ads

Ingen bindingsperioder.

Du risikerer ikke at hænge på en fast månedlig regning hos os

Interesseret i et samarbejde? Kontakt os her eller ring på 30111235 for en dialog omkring jeres ønsker og behov. Vi glæder os til at høre fra jer!

Vil du vide mere?

Thomas Jaskov

Senior SEO & Google Ads Specialist
+45 30111235
thomas@jaskovconsult.dk
Vi benytter cookies til at forbedre din oplevelse på vores website. Ved at benytte dette website, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere