Hvad er linkbuilding?

hvad er linkbuilding cover

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding bliver igen og igen påpeget som et af de vigtigste værktøjer til at forøge kunders kendskab til ens hjemmeside. Grunden til dette er, at linkbuilding forøger din hjemmesides troværdighed, hvilket Google og andre søgemaskiner belønner ved at rykke dig højere op i søgeresultaterne. Ud over at forøge din hjemmesides troværdighed har linkbuilding også den fordel, at en højere andel af indgående links kan medføre, at du får et betydeligt løft i trafikken til din side.

Linkbuilding er dog en af de sværeste og mest tidskrævende discipliner inden for SEO-verdenen, og for at gøre det endnu mere besværligt har linkbuilding-fænomenet ændret sig meget igennem tiden. Vi vil i denne guide hjælpe dig med at kunne starte din egen linkbuilding kampagne jævnfør Googles retningslinjer (Best Practice), således du undgår at falde i fælderne og blive straffet af søgemaskinen.

Så hvad er linkbuilding? I sin grundessens går linkbuilding ud på, at få opbygget sig en god og troværdig backlink profil. Dette betyder, at du skal have andre inden for din branche til at linke til dig, da det fungerer som et stempel af troværdighed. Som det fremgår af navnet forsøger du altså at ”bygge” links aktivt, når du linkbuilder. Som vi kommer ind på senere i guiden skal man dog være meget påpasselig, når man linkbuilder, da man ellers kan ende med at få en straf. Dog er der en stor gevinst at hente ved at linkbuilde rigtigt, da du kan komme langt foran dine konkurrenter med de rigtige links.

Linkbuilding er en løbende proces, hvor du hele tiden sørger for, at der er en ”organisk” vækst i antallet af links – både udgående og indgående, så din hjemmeside giver søgemaskiner et indtryk af at være ”i live” og rig på kvalitetsindhold.

stigning i antallet af links
Et eksempel på en hjemmesides vækst i links ved brug af linkbuilding

Som nævnt er linkbuilding en måde, hvorpå du kan styrke din backlink profil, hvilket søgemaskiner bruger til at vurdere, hvor mange eksterne hjemmesider der tilegner dig troværdighed, og vice versa, hvor mange du giver et ”stamp of approval” ved at linke til dem. Men linkbuilding bruges også i et brugeroplevelse-øjemed. Links er måden, hvorpå størstedelen af brugere på nettet navigerer. Ved at klikke på et såkaldt hyperlink kan man blive overført til et andet sted på den pågældende hjemmeside eller endda komme videre til et helt nyt site.

Søgemaskiner benytter links til at ”crawle” hjemmesider, hvilket er måden, hvorpå de danner sig et overblik af, hvordan selve siden er opbygget og hvordan den pågældende hjemmeside ”hænger” sammen med andre hjemmesider på nettet. Det er blandt andet derfor, at det er sådan en god idé, at benytte sig af et sitemap.

Hvordan linkbuilder man?

En af de bedste måde at linkbuilde på i øjeblikket er ved hjælp af de såkaldte Guest Posts. Dette betyder, at du skaber noget kvalitetsindhold, som du gerne vil have at andre deler på deres hjemmeside – enten ved at du tager kontakt til dem eller ved at de selv deler dit indhold med et link tilbage til dig.

Det lyder måske meget simpelt, men eksekveringen bag er en længerevarende proces. Husk på, at linkbuilding ikke kun handler om at få så mange links som muligt, men at det derimod også skaber et fundament for fremtidige partnerskaber mellem dit website og andre inden for branchen.

Et er at få kontakten til et website, som du ønsker at blive sat i sammenhæng med. Noget andet er at skabe det indhold, som den potentielle partner har lyst til at vise frem på deres website. Indhold behøver ikke kun at være tekst, det kan også være infographics, videoer, animationsfilm eller noget helt andet – at skabe indhold er derfor en kreativ proces, og du bør som initiativtager komme med et par forslag til indhold allerede i forbindelse med den første kontakt.

I en ideel verden har du skabt et stykke content, som du pludselig oplever bliver delt på mange forskellige websites inden for din branche, uden du har behøvet at gøre andet end at skabe indholdet. Dette kaldes for et earned link. Earned links er den hellige gral inden for linkbuilding, da det kræver de helt rigtige forudsætninger, heraf et helt fantastisk stykke content.

Dog er det utroligt svært at skabe et stykke content, som spreder sig hurtigt. Specielt hvis du befinder dig inden for et nichemarked. Det er dog muligt, som man f.eks. ser inden for SEO verden, hvor Moz dagligt får mange earned links, da de anses som ”thought leaders” inden for branchen. Man kan forsøge at kopiere denne strategi og forsøge at opnå status som thought leaders eller influencer inden for sin egen branche, men det er en strategi, som først og fremmest kræver en gennemgående ekspertviden. Herudover kræver det, at ens hjemmeside i forvejen er relativt kendt.  At få sin hjemmeside højt op i søgeresultaterne kræver tid og brug af andre linkbuilding strategier, hvorfor earned links som regel først kommer senere i linkbuilding processen.

mozs backlinks
Analyse foretaget af Moz.coms backlink profil

Derfor vil vi anbefale, at du fokuserer på at skabe stærke partnerskaber med kvalitetsrige hjemmesider, hvor du leverer kvalitetsindhold til dem, som på sigt kan lede til, at du per automatik får indgående links grundet dine tidligere indlæg på diverse hjemmesider. Det skal dog til sidst understreges, at det er utroligt vigtigt, at dine Guest Posts ikke bærer præg af at være ”spammy”, da Google holder et vågent øje med Guest Post-taktikken, som ofte bliver misbrugt af black hat SEO-eksperter. Eksekvering af denne strategi kræver derfor en velovervejet plan, og dette vil vi i kraft af denne guide forsøge at klæde dig på til at kunne gøre.

En anden måde at linkbuilde på er ved at oprette links selv. Dette er der utallige eksempler på, f.eks. hvis du har en signatur på et forum, hvor du selv har indsat et link til din hjemmeside. Det ses også typisk på såkaldte link-kataloger eller i forbindelse med kommentarer på blogs, at man indsætter ens eget link uden det bliver tjekket af den pågældende sides webmaster. Et sådant link kaldes for fagsprog for et ‘non-editorial link’.

Engang var det et trick, som blev brugt af mange SEO specialister, men i dag er det noget man skal passe meget på med, da Google har udtalt at de ikke bryder som om unaturlige links.

Dog kan du stadig i begrænset omfang lave dine egne links, ved at oprette dit firma på hjemmesider, hvor en administrator skal godkende din profil, før den registreres med link. På den måde opretter du ganske vist stadig dit eget link, men det er en ‘editorial proces’, da en anden person gennemgår din tilmelding og derved lægger der en mere reel troværdighed bag linket, end hvis du bare havde tilmeldt linket på under fem minutter.

Da Google indirekte har etableret en verifikations-proces som Best Practice har det desværre medført, at nogle blogs og større hjemmesider beder om betaling i forbindelse med afgivelse af link.

Betalte links er derfor noget, som du højst sandsynligt støder på under din linkbuilding kampagne. Som sagt er det som regel større hjemmesider/blogs, der kræver en betydelig pengesum for at lægge dit content op på deres hjemmeside. Hvis det ikke står angivet på deres hjemmeside får du det som regel hurtigt at vide i forbindelse med kontakt til en af personerne bag siden. Vi anbefaler, at man holder sig langt væk fra at betale for links, da Google eksplicit skriver på deres hjemmeside, at betalte links er noget de slår ned på.

Ærgrer du dig over, at en konkurrent har et betalt link hos det pågældende site, der måske giver en masse trafik kan du fryde dig over, at de højst sandsynligt bliver straffet for det inden længe – både konkurrent samt siden, der kræver betaling.

websites der sælger links
Eksempel på en Google-søgning, der viser danske websites, som sælger links

Begrebet ”content” eller indhold har vi efterhånden nævnt mange gange, og det kan måske få dig til at studse over, om det virkelig er nødvendigt med indhold – kan man ikke bare få et link, der fungerer som et stempel for troværdighed på den pågældende side?

Og det er egentlig et meget godt spørgsmål, fordi det var almen praksis for et par år siden, hvor Google kun baserede det såkaldte PageRank ud fra, hvor mange links der pegede mod ens site. Dog fandt Google hurtigt ud af, at mange begyndte at misbruge dette ved enten at spamme links eller købe sig til dem, som forklaret i afsnittet ovenfor.

I dag har Google udviklet en algoritme, den såkaldte Penguin Update, som holder øje med hjemmesiders opførsel og backlink profil, for at fange dem,  der forsøger at snyde. Den bedste måde at holde sig gode venner med Penguin på er derfor at skabe noget kvalitetsindhold, som andre hjemmesider naturligt får lyst til at linke til. Derfor understreger vi, at du i din linkbuilding kampagne bør have citatet ”Content is king” i baghovedet – hele tiden! En straf fra Google Penguin er noget, som man for alt i verden bør undgå, hvis man driver en seriøs hjemmeside. Følger man Googles webmaster guidelines religiøst er chancen for en straf meget lav, og det er derfor en god idé at få læst den, før man påbegynder sin linkbuilding kampagne.

guidelines fra Googles Webmaster side
Udklip af webmaster guidelines fra Google

En snedig måde, hvorpå man kan foretage linkbuilding er ved hjælp af såkaldte døde links. Denne strategi er lidt mere avanceret end Guest Posts, men fungerer mindst lige så godt, forudsat at man kan finde de døde links. Essensen i denne strategi er at finde hjemmesider, der er relevante inden for din branche, og herefter tjekke hjemmesiden igennem for døde links, altså links der ikke længere har en valid destination og som regel resulterer i en 404-fejl.

Når du har fundet et dødt link skal du gøre dig klar over, hvad det oprindelige link ledte til, og i hvilken kontekst linket er placeret. Herefter skal du danne noget indhold selv, som er tilsvarende eller bedre end det, som hjemmesiden linkede til i forvejen. Når du har gjort dette kan du skrive til hjemmesidens administrator eller webmaster, og informere dem om, at du har fundet et dødt link på deres hjemmeside.

Som regel bliver webmastere utroligt glade, for den hjælp du tilbyder. Hvis du derudover inkluderer, at din hjemmeside har noget tilsvarende content, er der en stor sandsynlighed for, at det døde link bliver erstattet med et link til din hjemmeside i stedet. I visse tilfælde kan det dog være svært at tilbyde noget nyt indhold, hvis det døde link er et internt af slagsen; altså et link der ikke peger ud mod en anden hjemmeside, men måske i stedet linker hen til en anden artikel på den pågældende hjemmeside. Er det tilfældet bør man stadig tage kontakt til hjemmesiden og informere dem om deres døde link – det kan jo være at de som tak får lyst til at indlede et samarbejde eller på anden vis hjælpe dig.

Kunsten at lave outreach

Det at kunne lave en god outreach mail er alfa omega, når det kommer til at danne et godt førstehåndsindtryk hos den potentielle partner. En god idé er derfor at afsætte tid til at skabe en skabelon, som du personliggør alt afhængig af, hvem du skriver til. Ikke desto mindre fordi ingen kan lide at modtage en spam e-mail, og som påpeget tidligere holder Google et vågent øje med folk, der forsøger at spamme sig til links. En skabelon skal derfor kun bruges som vejledende skabelon, og ikke som grundlaget for hver outreach e-mail du afsender. Gør du det kan du enten risikere at mailen lander i modtagerens spam-folder, eller at du også begynder at falde i andre fælder, såsom at lave dine egne (non-editorial) links. Et eksempel på en sådan vejledende skabelon kan ses her:

Hej, [NAVN]!

Jeg skriver til dig, da jeg rigtig godt kan lide jeres hjemmeside. Jeg kan især godt lide []

Mit navn er [DIT NAVN], og jeg skriver på vegne af [DIN HJEMMESIDE]. Vi er [ET PAR ORD OM DIN HJEMMESIDE].

På grund af mit indtryk af jeres hjemmeside vil jeg mene, at der må være en mulighed for at danne et samarbejde:

Hvad siger du til, at jeg eksempelvis laver et blogindlæg for jer, der kunne handle om: [NÆVN IDEER TIL BLOGINDLÆG].

Jeg håber, at vi i fællesskab kan finde den ideelle form for samarbejde.

Jeg ser frem til at høre fra dig,

Mvh

[DIT NAVN]

Som nævnt skal det understreges, at ovenstående skabelon kun er i eksempel-øjemed, og at du i din linkbuilding kampagne bør skræddersy din helt egen skabelon, da det er her at førstehåndsindtrykket dannes.

Dog er der ingen skam i at bruge en skabelon som vejledning, så længe du sørger for at personalisere den før den afsendes. Dette lægges der op til i eksempel-skabelonen, hvor vi har markeret flere steder med brackets og fed tekst. Det er altid en god idé at bruge lidt tid på den pågældende hjemmeside og finde nogle punkter, som du kan inkludere i outreach mailen. Smiger skader aldrig!

Vælger man at gøre det på samme måde som i eksempel-skabelon skal man dog være helt sikker på, at man har fået det hele personaliseret, før den afsendes, således der ikke står ”[NÆVN IDEER TIL BLOGINDLÆG]” i mailen, da sådanne fejl typisk leder til en meget lav svarprocent.

infografik der viser forskellen på email og opkald
Billede er lånt fra https://www.salesforce.com/blog/2014/02/email-vs-phone-calls-business.html

Den allerbedste måde at skabe fundamentet for et godt samarbejde er dog at gribe knoglen, i stedet for at sende en mail som det første. Har du mulighed for at ringe til personen anbefaler vi det i næsten alle tilfælde, da du derved undgår at skulle vente på svar eller risikere, at din mail lander i deres spam folder. At snakke med personen per telefon kan også lede til, at I får aftalt et møde meget hurtigere, end hvis I skulle korrespondere frem og tilbage via mail.

Der findes heldigvis værktøjer til at få fat i telefonnummeret, hvis det ikke fremgår på den pågældende hjemmeside. Et par af disse vil blive behandlet i slutningen af denne guide.

Til sidst skal det igen understreges at det er vigtigt, at du ikke kun danner et partnerskab for linkets skyld. Du skal have en interesse i at danne et samarbejde med en blog eller hjemmeside, hvis du mener, at I kan få et givende samarbejde begge veje – det kan eksempelvis være, at du besidder en spids-kompetence inden for et bestemt område, hvor du tilbyder at skrive ugentlige indlæg hos en partner hjemmeside, der har mange læsere. På den måde får I begge et gavnligt samarbejde; du giver dem indhold til læserne, og læserne danner kendskab til dig og din hjemmeside – selv hvis du ikke får et link i hver artikel er det stadig fordelagtigt!

God og dårlig linkbuilding

Som berørt i afsnit 2 længere oppe findes der mange forskellige måder at linkbuilde på. Googles retningslinjer ændrer sig dog hele tiden, hvilket betyder at der findes ”gode” og ”dårlige” måder, hvorpå man kan linkbuilde. På en mere korrekt fagtermisk måde kaldes dette for white hat –og black hat SEO.

White hat SEO er den ifølge Google gode måde at linkbuilde på, altså den måde som vi inden for SEO faget kalder for Best Practices. Her skaber man som linkbuilder værdi for både hjemmeside samt læser, hvilket stemmer overens med Googles retningslinjer.

Hvis man får et link skal det være fordi ens content er rigtig godt lavet, eller fordi linket er blevet godkendt af en ekstern hjemmesides webmaster (uden det er betalt eller spam!). Dette er helt klart den bedste måde at linkbuilde på, hvis du ønsker at din hjemmeside skal have et godt omdømme af Googles Penguin algoritme, og derved have en minimal chance for at blive straffet.

På den anden side findes der black hat SEO, som går ud på at ”snyde” og misbruge de huller, der er i algoritmen til egen fordel. Det kan være meget fristende at benytte sig af black hat SEO, da det som regel giver en meget hurtig gevinst i form af placeringer i søgeresultaterne. Herudover kræver det en meget mindre indsats end white hat SEO, da du ikke behøver at lave indhold af samme kvalitet eller bruge samme mængde tid på at danne partnerskaber og lede efter kvalitetsrige hjemmesider inden for din branche.

Af black hat SEO teknikker kan der nævnes:

  • Tilmelding til link-kataloger eller link-bots
  • Selv-skabte links, herunder blog comments blot for at tilegne sig den pågældende hjemmesides linkjuice eller automatisk tilmelding på diverse sider
  • Selv-skabte dattersider, som man får til at fremstå som selvstændige websites med links tilbage til ens hjemmeside.
  • Betalte links i forbindelse med hosting af et Guest Post eller andet indhold, som behandlet tidligere
  • Negativ SEO, hvor man forsøger at skade andre hjemmesiders SEO-arbejde ved at benytte en eller flere af ovenstående teknikker
billede af en sort hat
Billede er lånt fra https://unamo.com/blog/seo/black-hat-seo-techniques-to-avoid

Der er mange forskellige meninger hos SEO-eksperter omkring, hvorvidt cost/benefit er bedre på black hat SEO end white hat SEO, hvis man er snu nok. Det ses nemlig af og til, at hjemmesider der benytter sig af de ovenstående black hat SEO teknikker får en god placering i søgeresultaterne, og beholder dem i en lang periode.

Vi fraråder dog på det kraftigste at benytte sig af black hat SEO, hvis man driver en professionel webshop eller lignende, da en straf fra Google kan betyde et massivt fald i placering i søgeresultaterne, og i værste fald at din hjemmeside bliver fjernet helt fra søgemaskinen. Sådan var det tilfældet for MoneySuperMarket i England, som led massive økonomiske tab som resultat.

Hvordan afgør man om et link er godt?

Selvom du nu har brugt et stykke tid på at forberede din outreach template og måske allerede har gjort dig tanker om, hvilke virksomheder el. hjemmesider du gerne vil danne partnerskab med, er det vigtigt at linket er ‘godt nok’.

Hvordan man afgør, om et link er godt nok er, hvad vi vil gennemgå i dette afsnit. Et link er nemlig ikke bare et link. Der er mange forskellige parametre, som afgør, hvor værdifuldt et link er.

Først og fremmest skal hjemmesiden, man har i sigtekornet, have en vis mængde trafik, da der ellers er en meget ringe mængde ”linkjuice” at hente, såfremt man indgår et samarbejde. Herudover giver det ikke særlig meget mening, da du vil få meget få eller ingen besøgende af at danne et partnerskab, hvilket må siges at være spild af tid og arbejde.

Derudover er det også vigtigt, at linket ikke kommer fra hvem som helst. Det skal gerne forholde sig sådan, at ens backlink profil primært består af links inden for ens branche, da det ellers kan give Google et indtryk af, at man har forsøgt at hamstre links fra nær og fjern, hvilket som tidligere påpeget er strengt forbudt.

Når vi snakker om links er det selvfølgelig et afsender/modtager forhold, som der vurderes på. I langt de fleste tilfælde vil man være interesseret i at modtage et indgående link fra en ekstern side, hvilket vil sige at den eksterne hjemmeside implicit tilkendegiver en grad af troværdighed af din side.

Dette kan dog være skadeligt, såfremt afsenderen intet har med din branche at gøre, eller hvis siden indeholder upassende materiale. Det er især her, at man skal være påpasselig, hvis man ejer en blog. Har man ikke sørget for at moderere kommentarene kan man pludselig opleve, at fremmede pludselig begynder at kommentere på forskellige sprog, med links tilbage til deres eget website. Disse spam-sites reklamerer typisk for pornografisk materiale eller alternativ medicin, hvilket man helst ikke skal associeres med, når man driver en hjemmeside. Derfor skal man enten sørge for at manuelt skulle godkende alle kommentarer, eller benytte sig at det såkaldte ‘nofollow’ tag.

eksempel på blog comment spam
Eksempel fra en familie-blog, som angribes af spam (Black Hat SEO). Her ville no-follow være ideelt, såfremt man ikke modererer kommentarer.

No-follow tagget er også et kriterie, som normalt indgår som et kriterie til at vurdere, hvorvidt et link er ”godt”.

No-follow tagget er en måde, hvorpå en hjemmeside kan fortælle Google, at de ikke ønsker at tilkendegive troværdighed til specifikke links, selvom de optræder på deres hjemmeside. Dette er især brugbart på websites, hvor brugere selv kan uploade indhold, som det f.eks. ses på Facebook eller forums.

Det er dog en smule problematisk, hvis man forsøger at linkbuilde, da man derved ikke får overført afsenderens link-værdi til ens egen hjemmeside. Dog skal man ikke nødvendigvis undgå nofollow links, hvis det er fra en værdiful hjemmeside med meget trafik. Er trafikken af den rigtige målgruppe har du en god chance for at få besøg, konvertere og dermed øge din omsætning.

Heldigvis findes det et væld af værktøjer, som kan spare dig meget tid & besvær, da de lynhurtigt kan hjælpe dig med at vurdere, hvorvidt et link er godt nok.

Værktøjer til linkbuilding

Linkbuilding og værktøjer går hånd i hånd sammen. Vi vil i dette afsnit redegøre for de mest gængse værktøjer, som kan hjælpe dig på rette vej, når du skal eksekvere din linkbuilding kampagne.

En måde, hvorpå du kan tjekke din og andres backlink profiler (altså hvilke links der er indgående og udgående for domænet), er ved hjælp af den fantastiske hjemmeside www.majestic.com. Selvom funktionaliteten er stærkt begrænset for ikke-betalende brugere kan du stadig bruge hjemmesiden som et værktøj til at danne et overblik. Ønsker du at få endnu mere indsigt er du nødt til at betale, hvilket vi på det kraftigste anbefaler, hvis du vil have en succesrig linkbuilding kampagne.

Nævner man Majestic værktøjet i en linkbuilding sammenhæng er man også nødt til at nævne værktøjets tætteste konkurrent, som er www.ahrefs.com. Ahrefs værktøjet er ligeledes et helt formidabelt værktøj til at analysere på mange forskellige parametre, herunder backlinks. Der er delte meninger, om hvilket af de to værktøjer, der er bedst til analyseformål. Et godt råd vil derfor være at oprette sig på begge sider og finde ud af, hvilket værktøj man finder mest intuitivt og brugbart i ens egen situation.

Et andet værktøj, som er rigtig godt til at give analytisk indsigt af et website, er det såkaldte SimilarWeb. Det skal dog nævnes, at dette værktøj fungerer bedst med hjemmesider, som i forvejen er populære, da værktøjet ellers ikke kan præsentere meget information grundet det ringe datagrundlag. Et af de metrics vi bruger hyppigst fra dette værktøj er ”Engagement” kolonnen. Denne kolonne fortæller os noget om de besøgendes adfærd på siden, hvilket også er noget Google bruger til at vurdere kvaliteten af en hjemmeside, hvilket er vigtigt i et linkbuilding øjemed.

Måske et af de vigtigste værktøjer, når det kommer til linkbuilding er Moz toolbaren. Denne toolbar installerer du til din foretrukne browser, hvorefter du for hver hjemmeside får oplyst værdifulde informationer, der siger noget om, hvor ‘god’ en hjemmeside er. Dermed har du altså et fantastisk grundlag for at søge efter den ideelle hjemmeside at få et link fra, da du lynhurtigt kan vurdere hjemmesidens metrics.

eksempel v. moz toolbar
Moz Toolbar i aktion – her ses Page Authority og Domain Authority i søgeresultaterne.

I starten af din linkbuilding kampagne vil du højst sandsynligt selv have en ret svag linkprofil, og du vil derfor ikke have behov for at være alt for kræsen. Dog kan du bruge PA (Page Authority) og DA (Domain Authority) samt Spam Scoren til at vurdere, om du vil have et link fra den pågældende side. Generelt skal spam score helst være så lav som muligt (<3), og DA gerne højere end ens egen website, da du derved får et ”løft”, når den pågældende side linker til dig!

Page Authority skal man tage med et gran salt, da det kun fortæller noget om den enkelte sides autoritet på domænet. Dog kan det være en god indikator, såfremt hjemmesiden er opbygget efter one-pager princippet. Domain Authority bruges derfor som den primære indikator, da den fortæller noget om, hvor stærkt domænet står på baggrund af linkprofilen.

Igen får du begrænset funktionalitet, hvis du ikke har et abonnement, men det kan igen anbefales, at man investerer i et abonnement hos Moz.com, da de tilbyder et essentielt værktøj til linkbuilding og andet SEO arbejde.

Som nævnt i afsnit 2 er det at finde døde links på websites en god strategi når det kommer til linkbuilding. Dog kan det være som at finde en nål i en høstak, hvis man skal sidde og klikke sig ind på hvert link der findes på en hjemmeside, for at se om nogen af dem returnerer en 404-fejl.

Heldigvis findes der flere forskellige værktøjer, som lynhurtigt kan gøre dette for dig. Et værktøj som vi foretrækker at bruge, når vi skal finde døde links er hjemmesiden www.deadlinkchecker.com. Fremgangsmåden er meget simpel:

  • Indtast hjemmesidens URL
  • Vælg om hele domænet skal skannes eller blot en enkelt side
  • Besvar CAPTCHA korrekt

Herefter får du en rapport, der fortæller dig, hvilke links som er døde. Vil du hellere have en extension til din browser, der klarer det for dig inde på selve hjemmesiden anbefaler vi ”Check My Links”, som fungerer på akkurat samme måde, her skal der dog kun klikkes på én knap, før der tjekkes efter døde links.

Ønsker du at få et endnu bredere datagrundlag i forbindelse med linkbuilding eller andet SEO-arbejde anbefaler vi også at benytte sig af www.semrush.com, som er et helt fantastisk værktøj, når det kommer til at få indblik i en hjemmesides metrics. Efter indtastning af en interessant URL kan man se backlink profilen, andel af follow/nofollow links, samt hvilken type links hjemmesiden har. Som en ekstra bonus kan man også vælge at eksportere disse data, hvis man ønsker at arbejde med dem lokalt eller benytte dem som et historisk grundlag.

Når du så har benyttet alle disse gode værktøjer til at blive klar over, hvilke hjemmesider du ønsker at danne partnerskab med skal du i kontakt med dem. Dette behandlede vi i afsnit 3, men det er ikke altid lige til, at finde ud af, hvordan man kommer i kontakt med personen bag.

Der findes selvfølgelig værktøjer, som kan gennemsøge hjemmesiden efter kontaktinformation, såfremt man ikke selv kan finde det – men vi vil i stedet fokusere på de hjemmesider, hvor der ingen kontakt mulighed er. I et sådant tilfælde må man tænke lidt ud af boksen, og eksempelvis benytte https://punktum.dk/soeg-dkdomaenenavn, hvor ejeren af domænet som regel dukker op.

domæne lookup af jaskovconsult.dk
Eksempel på et lookup af vores side

Hvis ejeren af domænet er skjult kan det være et faresignal om, at websitet er en del af et link-scheme, hvilket anses som black hat SEO. Endvidere kan man også forsøge sig med følgende e-mail adresser, hvis hostmaster lookup ikke returnerer tilstrækkelige oplysninger:

  • webmaster@hjemmesidenavn.dk
  • admin@hjemmesidenavn.dk
  • help@hjemmesidenavn.dk
  • support@hjemmesidenavn.dk

Tips og tricks når du linkbuilder

Det kan være meget svært at linkbuilde, og det er ofte en af de discipliner som SEO specialister bruger længst tid på. At linkbuilding er svært er ikke nødvendigvis fordi det er problematisk at finde hjemmesider. Det svære og tidskrævende består i at finde hjemmesider, som bærer præg af kvalitet, og som herudover befinder sig inden for samme branche. Derudover skal der også være gensidig accept om samarbejde, hvilket i sig selv kan være en større opgave.

Et godt råd er derfor ikke at give op, og væbne sig med tålmodighed; linkbuilding er ikke noget, der kan klares på én dag!

Herudover er det vigtigt at man forholder sig kritisk i forbindelse med linkbuilding, jf. de foregående afsnit. Man skal være sikker på, at kvaliteten og hensigten bag et indgående link er godt nok. Det kræver, at man ud over at bruge sin sunde fornuft også gør sit forarbejde grundigt, og benytter de gennemgåede værktøjer og principper, således man ikke pludselig ender med at få en straf af en søgemaskine som Google. I det tilfælde, at man bliver straffet af Google, kan det tage meget lang tid at komme tilbage på rette spor. Derudover kan det betyde et betydeligt tab i omsætning eller læsere, hvilket kan have vidtrækkende konsekvenser for din virksomhed. Derfor er det vigtigt, at man forholder sig kritisk, når man linkbuilder.

At være kritisk betyder derfor også, at man bør være i stand til at sige nej til et link, selvom det måske er fristende. Det er vigtigt at være klar over, at man skal hige efter en god samling af kvalitet-links i stedet for at have en proppet backlink-profil, hvor der kun findes middelmådige eller dårlige links. Derfor er det klogt at følge mantraet om, at man hellere skal have ét link for lidt end ét link for meget –  især hvis man ikke er sikker på, hvor kvalitetsrigt linket er.

For at gøre det hele sværere skal ovenstående nuanceres lidt. Google nævner, at de ikke er glade for aktiv manipulation, som linkbuilding må siges at være. Derfor gælder det om at have en så naturlig linkprofil som muligt, hvilket vil sige at man som nystartet hjemmeside ikke pludselig skal have 50 links på én dag, da det sender et signal til Google og deres Penguin algoritme om, at du ”snyder” med troværdigheden – også selvom dine indgående links er af meget høj kvalitet!

En god idé er derfor at udarbejde en linkbuilding kampagne, som stille og roligt styrker din linkprofil, gerne af en mindre eksponentiel grad, hvis du har meget få links på din hjemmeside i forvejen. Hertil skal det også nævnes, at du som webmaster ikke kun bør sigte efter at have indgående links (det vil sige hjemmesider, der linker til dig). Det er også vigtigt, at du giver igen ved at linke ud til andre websites. Igen understreger vi princippet om, at det er vigtigt, at man har en så naturlig/organisk backlink-profil som muligt, så man ikke bringes i søgelyset af Google Penguin. Og netop for at undgå en straf af Google er det essentielt, at man holder sig fra alt black hat SEO, som gennemgået i afsnit 4. Købte links er en af de store faldgruber, som mange stadig benytter sig af – selv af store etablerede virksomheder.

Et andet godt trick i forbindelse med linkbuilding er at sammenligne med konkurrenterne. Flere af værktøjerne, som blev gennemgået i afsnit 6 indeholder såkaldte ”Competitor Analysis”, som hjælper dig med at forstå, hvad dine konkurrenter gør bedre end dig. I et linkbuilding øjemed har du altså muligheden for at spare en masse tid ved at se, hvilke links de har fået. Ved at analysere deres linkprofil kan du altså finde ud af, hvilke partnerskaber de kører, og hvor de får størstedelen af deres links fra. På den måde kan du indirekte slå konkurrenterne, ved at tage kontakt til partnerne og tilbyde noget endnu bedre indhold, end det dine konkurrenter i øjeblikket tilbyder. Derudover kan du notere dig de svage links, som konkurrenterne har og derved undgå at begå samme fejl. Især www.majestic.com, www.ahrefs.com og www.moz.com er nogle rigtig gode SEO-værktøjer, som hjælper dig med at forstå konkurrenternes linkprofil.

Vi håber, at du ved at læse denne guide er blevet klogere på linkbuilding, og at du nu er i stand til at begynde på din egen linkbuilding kampagne. Har du nogen spørgsmål, eller ønsker du at få hjælp til at komme godt i gang, er du mere end velkommen til at kontakte os  – enten via telefon eller mail. God linkbuilding!

Del denne artikel

Du ville måske også kunne lide

Vi benytter cookies til at forbedre din oplevelse på vores website. Ved at benytte dette website, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere