At skrive til nettet er ikke så forskelligt fra at skrive til tryk. Begge dele går ud på at fange læserens opmærksomhed og trænge igennem med sit budskab.
Alligevel er der nogle særlige ting, som du bør være opmærksom på, hvis du vil skrive vellykkede tekster til nettet. Her er ti simple råd at følge, som alle hjælper med at skærpe dine tekster.
1. Gør teksten overskuelig
Prøv at tænke på, hvordan du selv læser på nettet. Flere faner åbne på én gang, ind og ud af dit Facebook-feed, og måske noget baggrundsstøj fra den virkelige verden.
Internetlæsere er konstant distraherede, og deres opmærksomhed er flygtig.
Derfor er det vigtigt, at du gør det let at navigere i teksten, så det bliver nemt for læserne at finde den information, der fik dem til at klikke på netop din artikel.
Derfor: Brug korte afsnit, også af hensyn til de mange smartphone-læsere. Store blokke af tekst virker overvældende.
Bryd teksten op i punkter. F.eks. bulletpoints og nummererede lister giver godt overblik. Bind din tekst sammen med mellemrubrikker, der tydeligt forklarer indholdet.
På den måde gør du det let, at finde netop den information læseren søger.
2. Skriv det vigtigste først
Den distræte internetlæser skimmer indholdet på nettet, og bruger i højere grad sekunder end minutter på at vurdere, om teksten er noget for dem, skriver The Washington Post.
Ydermere viser samme undersøgelse, at man læser endnu mindre koncentreret, som teksten skrider frem.
Derfor er det en god service at starte med det vigtigste i sin artikel, så læseren kan glide ud af teksten uden at gå glip af afgørende informationer.
Du kan med fordel lade dig inspirere af nyhedstrekanten, som er journalisternes skriveværktøj. Den går ud på, at man besvarer de vigtigste spørgsmål (”hvem”, ”hvad”, ”hvor”) først, og derefter fylder på med detaljer (forklarer sagens ”hvorfor”).
På den måde kan læseren til enhver tid stoppe læsningen, og stadig have fået de vigtigste informationer med sig, og evt. til at være klædt på af den daglige nyhedsstrøm.
3. Gør sproget nemt
Ligesom korte afsnit gør sig godt på nettet, gør korte sætninger det også. De bidrager til overskueligheden, og gør teksten let at glide igennem.
Det er derfor vigtigt at undgå lange indskud og bisætninger.
En måde at gøre sproget konkret på er at bruge aktive verber frem for passive verber. Skriv hellere ”du skal skrive korte sætninger” end ”korte sætninger foretrækkes”. Det sidste virker stift og upersonligt, og gør teksten mere abstrakt og ugennemskuelig.
Dette vil skubbe læseren væk fra teksten.
Skriver du til gengæld med aktive verber, vil du i højere grad lave en direkte henvendelse til din læser, og dermed fastholde deres opmærksomhed
4. Gør ordene nemme
Det er også vigtigt, at de ord du bruger, er præcise og konkrete. Det hjælper ikke at skrive korte sætninger, hvis ordene er lange og svære at forstå.
Derfor er det vigtigt, at du holder dig fra fremmedord og fagudtryk, medmindre du er sikker på, at målgruppen kender dem.
De fine ord er ikke bedre end de simple. Tværtimod gælder det om at bruge læserens eget sprog.
Pas på med at fylde teksten med unødvendige adjektiver, og undgå verbalsubstantiver (F.eks. ”afhentning”, ”nedkøling”), der ligesom passive verber skaber distance, og gør sproget abstrakt.
Altså: Skriv hellere ”Drik colaen kold” end ”Indtagelse af sukkerholdige væsker bør ske afkølet”.
5. Brug SEO, men med omtanke
SEO står for Search Engine Optimization (dansk: Søgemaskineoptimering), og går ud på at finde og bruge de ord, som bringer dig til tops i Google-søgninger. Er du nybegynder inden for SEO anbefaler vi, at du læser vores blogindlæg om, hvad SEO er, og hvordan du bruger det bedst muligt.
Det er altid en god idé at identificere de SEO-keywords, der er relevante for netop dig, den kunde du arbejder for, og ikke mindst den artikel du skal skrive. Man identificerer nemmest de mest relevante SEO-keywords ved hjælp af en søgeordsanalyse. Har du selv mod på at give dig i kast med dette har vi skrevet en guide, der fortæller, hvordan man laver en søgeordsanalyse selv.
Værktøjet er vigtigt, men bør også bruges bevidst. Hvis du bare overlæsser din tekst med en masse keywords, bliver den ikke blot mere tung at læse, men Google gennemskuer og straffer også den slags.
Hvis der er mistanke om et kunstigt højt brug af SEO, kan det i værste fald være grunden til at Google vurderer din side som mindre troværdig, og giver den en penalty. Læs mere hos Ignite Visibility her: ignitevisibility.com/the-big-list-of-google-penalties-for-seo/
Brug hellere få og velvalgte keywords, der passer til netop din virksomhed og tekst.
6. Sæt dig i læserens sted
Prøv hele tiden at spørge dig selv: ”Hvad ville jeg ønske mig af denne tekst, hvis jeg var læseren?”.
Sæt altid læserens behov først, og brug det som en rettesnor i alle valg du træffer for artiklen.
Mind dig selv om, hvorfor læseren klikkede på din artikel. Hvilken information er allervigtigst, og hvordan får du den formidlet bedst muligt.
7. Husk at henvise
Nettet gør det let at linke videre til andres arbejde, og det er ikke alene god stil og god citatskik at gøre; det er også en ekstra service over for læseren, som på den måde ved, hvor dine informationer stammer fra.
Det giver også mulighed for at søge yderligere viden, hvis de gerne vil have endnu mere information om emnet.
Derfor: Link altid generøst med tydelige kildehenvisninger, og anvend gerne dybe links.
8. Brug tid på din indledning
Indledningen er vigtig i enhver tekst. Men den er ekstra vigtig på nettet, hvor du konkurrerer med tusindvis af andre artikler om læserens opmærksomhed.
Du kan ikke læne dig tilbage og tro, at du har læserens fulde opmærksomhed, bare fordi vedkommende har klikket på din artikel.
Det er vigtigt at fange læserens interesse fra første sætning. Derfor skal du sætte tid af til at skrive en fængende og præcis indledning, som tydeligt forklarer, hvad læseren kan forvente af teksten.
Skriv den evt. til sidst, når du har udarbejdet din færdige artikel. Så er du sikker på, at den passer til det indhold, du leverer.
Det giver et dårligt indtryk, hvis du lover én ting i din indledning, men i virkeligheden giver dine læsere noget andet.
Fokuser derudover også på at finde en god og dækkende overskrift, da det er den, der i første omgang skal få læseren til at klikke sig ind på din artikel.
9. Husk korrektur og korrekt grammatik
Dette er et banalt råd, men hvis du vil tages seriøst af din modtager, er det altafgørende at undgå sproglig sjusk og stavefejl.
Selv de mindste fejl, som et forkert placeret komma, kan være nok for nogle læsere til at dømme din artikel ude. Især hvis du skriver for en seriøs kunde, der skal bruge din artikel til en specifik vare eller brand.
Ideelt set bør du få en anden til at gennemlæse din tekst. Som skribent overser man ofte sine egne fejl, og ser ikke, hvis der eks. mangler et ord i en sætning.
Men er det ikke muligt at finde en korrekturlæser, så læs den selv grundigt igennem for både sjuske- og grammatiske fejl.
Læs evt. højt for dig selv, så du tvinger hjernen til at læse hvert eneste ord.
Er du i tvivl om noget er korrekt eller ej, så slå altid op på www.sproget.dk og www.ordnet.dk.
10. Vær ikke for kvik
Personlighed fungerer godt på nettet. Der er trods alt en grund til at blogging er blevet så stort et fænomen, som i høj grad tiltaler læsere, og i højere grad også bruges i markedsføringen for forskellige firmaer.
Pas dog på ikke at overgøre det, så du virker fjollet og useriøs.
Husk på, at teksten skal afspejle, hvordan du og din virksomhed gerne vil opfattes.
Derfor: Vær gerne uformel, men aldrig useriøs. Vær gerne sjov, men aldrig fjollet.
Disse råd burde alle få din tekst til at stå skarpt i læsernes hukommelse, og forhåbentligt få dem til at læse hele din artikel til ende.
Husk dog på at ordene ikke gør det alene. Det visuelle indtryk er ekstremt vigtigt på nettet, så sørg for at have din grafiske designer med indover, og at udstyre din tekst med flotte, store billeder, og videoer hvor det er relevant.
Det vil styrke læsernes førstehåndsindtryk af artiklen, og give den et endnu bedre liv på nettet.